Chcesz przetrwać na rynku? Ewoluuj!

Do największych zagrożeń dla firmy, której udało się już wypracować pewne typowe dla swojej specyfiki modele działania oraz zyskać reputację, rozpoznawalną dla klientów markę i wypracować stabilny przepływ finansowy umożliwiający – w teorii – spokojną egzystencję, należy stagnacja czyli niezmienność. Oczywiście nie chodzi w tym miejscu o odcinanie się od (być może) zastanej tradycji firmy rodzinnej czy działalności o pozycji już na rynku ugruntowanej. Tradycja jest jedną z bardziej cenionych przez klientów wartości. Równie cenione (a z pewnością niezbędne dla długiego życia naszej działalności) są natomiast umiejętności ewolucji – wprowadzania innowacji, ciągłego zmieniania elementów, które przestają współgrać z otaczającym nas światem, a tym samym z potrzebami klientów. Opisywana potrzeba ewolucji spełnia się w planie całościowym, jak i w obrębie każdego roku. Świadomość zmian zachodzących w mieście, w którym prowadzimy firmę, w kraju czy na świecie, nierzadko będzie determinować nasze możliwości czy to promocji lub reklamy, czy też kierunku, jaki – będąc wszak doświadczonymi przedsiębiorcami – powinniśmy obrać w naszej dalszej działalności zawodowej. Rynek pracy oraz warunki gospodarcze pozwalają przetrwać tylko nielicznym. Jeśli chcemy dołączyć do najsilniejszych, musimy przezwyciężyć skostnienie.