Wydatki na reklamę oraz opłaty za wynajem lokalu przy zakładaniu działalności gospodarczej

Podczas zakładania działalności gospodarczej należy spodziewać się kilku ważnych i dosyć dużych wydatków, których sposób ujmowania w księgach przychodów i rozchodów rożni się w zależności od rodzaju tego wydatku oraz wyboru sposobu opodatkowania. Do kosztów uzyskania przychodów mogą zostać za ewidencjonowane takie wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej do których zalicza się koszty poniesione z reklamą, zakup pieczątek czy też wizytówek. Dla podatników prowadzących księgę przychodów i rozchodów tego typu wydatki ujęte zostaną w 13 kolumnie księgi w dniu rozpoczęcia działalności, gdzie powinna zostać ujęta data poniesienia każdego wydatku. Tego typu wydatków nie rozliczają podatnicy prowadzący kartę podatkową oraz opłacający ryczałt. Jeśli chodzi o opłaty związane z wynajmem lokalu na działalność, które zostały poniesione przed rozpoczęciem tej działalności, mogą być uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów, jeśli tylko te koszty są w odpowiedni sposób uzasadnione. Takim uzasadnieniem może być fakt, iż prowadzenie określonego typu działalności wymagało wcześniejszego przygotowania lokalu bądź wykupienia go w atrakcyjnej okolicy. Tego typu wydatki powinny zostać uwzględnione również w 13 kolumnie w księdze przychodów i rozchodów, natomiast podatnicy karty podatkowej oraz ryczałtu nie rozliczają tych wydatków.