Założenie działalności jako przedstawiciel podatkowy

Dla przedsiębiorców, którzy nie posiadają na terenie Polski siedziby bądź też stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a których działalność związana jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT mają pewne obowiązki wobec fiskusa. Otóż muszą oni być zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a co więcej muszą w Polsce ustanowić swojego przedstawiciela podatkowego. Taki przedstawiciel ma za zadanie prowadzić w imieniu zagranicznych przedsiębiorców rozliczeń podatkowych oraz odpowiadać za te rozliczenia w sposób solidarny przed fiskusem. Od dnia 1 kwietnia ten rodzaj zawodu został uregulowany osobnym, nowym rozdziałem ustawy o podatku od towarów i usług. Według nowych przepisów dotyczących przedstawicielstwa podatkowego, osoby trudniące się tym fachem nie będą musiały ustanawiać w drodze umowy przedsiębiorcy o siedzibie na terenie UE poza Polską. Kolejnym uproszczeniem będzie zniesienie obowiązku rejestracji zagranicznego przedsiębiorcy jako podatnika czynnego VAT, jeśli tylko importuje on towary przez Polskę i wwozi je do innych państw UE. W takim wypadku ustanowiony przedstawiciel podatkowy będzie rozliczał jego transakcje, ale w swoim imieniu na podstawie odpowiedniego umocowania. Złagodzeniu uległy również wymagania dotyczące kandydatów na przedstawicieli, gdzie może to być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca zaległości podatkowych.